Bonjour Paris

Ah mikä ihana kaupunki! Pariisiin suuntasimme poikaystäväni kanssa pääsiäisen viettoon, sitä ennen pyörähtäen myös Amsterdamissa. Yliopistolta vapaata  (omassa tapauksessani) on peräti pitkäperjantaista seuraavan viikon torstaihin, jonka jälkeen koittaakin kauan odotettu tentti, joten pieni irtiotto lukemisesta tuli tarpeeseen.

Pariisi on pitkään ollut matkakohteiden top-listalla, koska aiemmin siellä en ollut käynyt. Vaihto antoi oivan "tekosyyn" matkustaa patonkien ja creme bruleen luvattuun maahan, ja reissu varattiinkin jo kuukausia etukäteen. Transavian lennot maksoivat noin 35 euroa/suunta, junallakin olisi ollut mahdollista matkustaa. Saavuimme pitkäperjantaina ja lähdimme takaisin maanantaina, toisena pääsiäispäivänä. Kaupungissa olisi tosin voinut viettää vielä toiset neljä päivää.

Hotelli (yllä oleva kuva hotellihuoneen parvekkeelta) sijaitsi melko lähellä Sacré-Coeur-kirkkoa, myös Moulin Rouge sekä Galeries Lafayette sijaitsivat lähettyvillä. Nämä olivat oikeastaan ainoat kohteet, joihin oli mahdollista kävellä - muuten käytimmekin aktiivisesti joko metroa tai Uberia. Kerran taisimme kävellä hotellilta peräti Champs Elyseelle asti, ja siinä tosiaan meni arviolta reilu tunti. Pariisi todellakin yllätti suuruudellaan. Hotelli sijaitsi kuitenkin hyvällä paikalla ja tarpeeksi kaukana pahimmilta turistikeskittymiltä, saimme aistia myös paikallista Pariisin tunnelmaa.

Rakastin Pariisin katuja! Joka kulman takana oli elämää, kahviloita ja ravintoloita, joiden terassit olivat täynnä ihmisiä viileästä säästä huolimatta. Parasta Pariisissa onkin se, ettei ole yhtä pientä keskustaa, vaan käveltävää ja nähtävää riittää paljon eri puolilla kaupunkia.

Pariisissa kun kerran olimme, päätimme käydä legendaarisessa Ladurée-kahvilassa, joka on toiminut vuodesta 1862 ja tunnettu luksusleivoksistaan. Itse kahvilaan pääsimme melko ripeästi sisään – kaikkialle luksusliikkeistä kahviloihin näköjään jonotetaan Champs Elyseellä – mutta tuotteiden saamisessa menikin sitten tovi. Tilasimme kahvien lisäksi kuvassa näkyvät macaron-leivokset sekä kuvasta uupuvan jäätelöannoksen. Kaikki tuotteet tulivat pöytään eri aikaan: ensin kahvi, suht nopeasti kylläkin, ainakin 30 minuutin odottelun jälkeen macaronsit ja alle 10 minuuttia näiden saapumisesta saimme vihdoin myös jäätelön eteemme. Mitään pahoitteluja ei kuulunut. Laskun tarjoilija sen sijaan iski pöytään poikaystäväni vielä syödessä (syystä että hän oli vasta saanut sen eteensä, sillä KAIKKI tuotteet tulivat eri aikaan pöytään! Meni tunteisiin). Lähdimme pikimmiten pois ja ihmettelimme, miten asiakaspalvelu voi olla noinkin epäasiakaslähtöistä. No, tulipahan kokeiltua. Muutenkin asiakaspalvelu Pariisissa oli yleisesti tylyä, mutta onneksi muutama poikkeus löytyi. Ranskan kielen osaamisesta voisi olla näissä tilanteissa plussaa.

Pariisi yllätti myös hintatasollaan. Etukäteen minulla oli käsitys, että hinnat ovat korkeita, mutten silti arvannut coca cola-lasin maksavan kuutta euroa melkeinpä joka ravintolassa. Ruoastakaan en täysin vakuuttunut – yritimme tietoisesti välttää turistialueiden ravintoloita, mutta silti mitään sen suurempia makuelämyksiä en kokenut. Pari herkullista creme brulee-vanukasta kuitenkin tuli syötyä jälkkäriksi :-).

Eiffel oli Pariisin nähtävyyksistä ehdottomasti sykähdyttävin! Tämä oli niin must see-juttu, sillä koskaan ennen en sitä ollut nähnyt. Otimme tietysti myös pakolliset turistikuvat kaiteella :-D.

Pariisiin on ehdottomasti päästävä pian uudelleen, ehkä keväisemmällä säällä kaupungilla olisi vielä kivempi tallustella nähtävyyksien perässä. Kaupunki vei sydämen mahtipontisuudellaan, eivätkä  kertomani negatiiviset asiat kokonaiskuvassa paina paljoa, kun kaupunki kokonaisuudessaan oli niin ihana ♥.